HISTORIE

Thomas Heurlin

Thomas Heurlin og historien om Impact TV

Thomas Heurlin er tv-producent, journalist og direktør. Han er kendt for tv-udsendelserne Restaurant bag tremmer, Mormors bordel, Liebhaverne, Bandekrigerne og Par på prøve. I 2015 stiftede han produktionsselskabet Impact TV.

Impact TV er resultatet af en opdeling i Koncern TV og Filmproduktion. Nedenfor kan du læse historien om, hvordan Koncern TV og Filmproduktion kom til verden, og hvordan Impact TV er vokset ud af koncernen.

Inden Koncern TV havde Thomas Heurlin arbejdet med TV-genren i en årrække, hvor han leverede dokumentar til TV2’s Reportageholdet. Selvom anmelderne kaldte det snage-TV, så var danskerne så begejstrede, at programmerne flere gange overhalede seertallet på TV2s daværende fredags flagskib, Eleva2eren.

Koncern kommer til verden
TV2 var derfor ikke bange for at give Heurlin en stor ordre, da han valgte at starte sit eget firma, “Thomas Heurlin TVproduktion”. Her fortsatte han med at skabe programmerne om almindelige mennesker helt tæt på, og seerne svigtede ikke. Men efter kort tid viste det sig, at Thomas Heurlin ikke havde samme forretningssans som TV-talent. Da han så de ekstra nuller på kontoen, efter TV2 havde betalt ham forud for ordren, gik han glad ud og købte en Mercedes og det største fjernsyn, han kunne opdrive. “Det er min omgang,” sagde han, når han stod i det københavnske natteliv. Og det gjorde han tit. Til sidst måtte en revisor sætte ord på firmaets tilstand: “Du har brugt alle pengene.”
Det kunne let være slutningen på historien, inden den overhovedet var begyndt. Men i sidste øjeblik lykkedes det Thomas Heurlin at sælge 51 procent af firmaet. Nu var Jens Ulrik Pedersen og Anders Riis medejere.

Modvillige forretningsmænd
Selskabet skiftede navn til Koncern TV og Filmproduktion, og adressen rykkede ud fra Thomas Heurlins lejlighed på indre Nørrebro til nye lokaler på Esrumgade 15, hvor Daells varehus tidligere havde haft deres varelager. Her har Koncern holdt til de sidste mange år, indtil de rykkede til Baldersgade 4 i starten af 2014.
Fælles for TV-folkene inden for Koncern var en fortid i det venstreorienterede miljø omkring Dansk Kommunistisk Ungdom. Men de havde også en fælles gejst for den nære dokumentar. En gejst, som var drivkraften bag hele firmaet. I virkeligheden var interessen for at drive et selskab til at overse. De var mere idealister end forretningsmænd. Firmaet var et nødvendigt onde for at få lov at lave TV. Sådan var udgangspunktet. Siden indså partnerne, at jo mere de arbejdede med forretningsdelen, jo flere ressourcer havde de til programmerne.

Seersucceser med alt på spil
Det var også den indsigt, som langt senere gav lysten til at lave de populære iværksætterprogrammer som “Springet” og “Alt på spil” på TV2. Her fulgte seerne almindelige danskere, som satsede hus, bil og opsparing på at starte deres eget. Hos Koncern har man altid ment, at energien ligger i det, som man selv lever med. Derfor har man også altid kunnet se en del programmer om børnefamilier fra Koncern.
Men i starten var det især de mere ydre eksistenser, som Koncern fulgte lige i hælene. De stod bag en lang række programmer, som bragte seerne helt inden for i den kriminelle verden. Koncern var tæt på deres medvirkende lige meget, om det handlede om junkien, pusheren eller bagmanden. Der var hverken filter eller løftede pegefingre, når kameraholdet sad med på passagersædet ved siden af biltyven, eller når junkien fik sit næste fix. Det hele blev vist i den bedste sendetid gerne efterfulgt af heftig debat både i aviser og omkring de danske spiseborde. Hvor langt kunne man tillade sig at gå? Langt, mente Koncern. Det gjorde seerne også, hvis man skal dømme ud fra seertallene.
Og programmerne var ikke alene populære ude i stuerne. Også de medvirkende var så tilfredse, at Koncern efter hvert program skabte større og større tillid til de kriminelle kilder, som normalt ellers klapper i ved synet af et kamera.

Tv tæt på rockerkrigen
Evnen til at lukke op ind til den kriminelle verden gjorde også, at Koncern kunne lave “Engle og banditter,” da den store nordiske rockerkrig brød ud. Mens andre medier forgæves forsøgte at få kommentarer fra hovedpersonerne, kunne Koncern aflevere tre afsnit, hvor samtlige ledere af rockerklubberne medvirkede. Både danske og udenlandske. Men det krævede også måneders stædig research for Lars Seidelin og Cathrine Asmussen, som stod bag programmerne. Begge brugte to år af deres liv på “Engle og banditter.” De måtte igennem skumle køreture over Amager bagerst i en varevogn og mystiske møder med langskæggede undercover politifolk, inden de til sidst kunne klippe de 1500 timers bånd sammen. Og så skulle de oven i købet igennem deres egen lille krig med de andre nordiske lande, som de samarbejdede med. Asmussen og Seidelin ville lave programmerne fra Koncern-vinklen: Tæt på og uden fordomme. Sverige og Norge ville derimod bruge de klassiske journalistiske metoder, hvor historien bliver fortalt oppe fra fyldt med fakta om de medvirkendes straffeattester og politiske kommentarer.
Til sidst kom der en løsning, som var i Koncerns ånd, og programmerne vakte stor opsigt i hele Norden. Samtidig købte Lars Seidelin og Anders Riis’ andel af Koncern og blev dermed partner i firmaet.

Skålede i champagne på kanten af fallit
Koncern var stærke, når det gjaldt realisme. Men firmaet var skrøbeligt, når det gjaldt forretningsdelen. Den skrøbelige del viste sig for alvor i 2001, netop som det udadtil gik bedst. Koncern havde oplevet en så stor vækst i de foregående år, at de fik tildelt Børsens gazellepris. Ikke nok med det. Udnævnelsen havde fået Ernest og Young til at nominere Koncern til Entrepreneur of the Year i København. Titlen fik de godt nok ikke, men Jens Ulrik Pedersen og Thomas Heurlin trak alligevel i deres pæneste tøj, da de blev inviteret til gallamiddagen i Falkoner centeret for at deltage i begivenheden. Problemet var bare, at mens de skålede i champagne og modtog lykønskninger for nomineringen, så hang Koncern i en meget tynd tråd. Siden sidste regnskabsår var det gået så meget ned ad bakke, at banken dagen inden den fornemme middag havde lukket alt. Hele kapitalen var tabt. En god forretning kan hurtigt stå overfor fallitten, når man kun har en kunde. På det tidspunkt fik Koncern nemlig stort set kun ordrer fra TV2. Det kom til at koste dyrt, da TV2 pludselig holdt igen med deres handler hos Koncern.

Tyve kan også være tv-værter
Men som bekendt endte historien heller ikke her. Koncern holdt sig i live og takket være krisen lærte de, at det er for farligt kun at sælge programmer til en redaktør. Efterfølgende spredte de sig mere og mere. DR viste Koncern programmer som “Sorte Holger,” der handlede om hele Edderkoppesagen fortalt af de autentiske personer. Til TV Danmarks’s Extrem fulgte Koncern vidt forskellige personer lige fra Jønke til vilde single piger i nattelivet.
Det var også på TV Danmark, at Koncern igen fik brug for deres kontakter i det kriminelle miljø. I programserien “Stop tyven” hyrede de nemlig et par tidligere indbrudstyve som værter. De var jo eksperter inden for området. Til gengæld så de mere afslappet på mødetider. Det var ikke sjældent at hele produktionsholdet stod klar og spejdede efter værterne. Det har sin pris at finde alternative værter.

Koncern i Europa
Også i udlandet blev koncerns realisme solgt. Engelske, tyske og franske TV-stationer købte dokumentaren “Pigerne fra Toi’s Place,” som viste den thailandske prostitution set med mændenes øjne. BBC viste flere gange filmen “Dømt som far,” der var Thomas Heurlins private historie om hans møde med sin ukendte datter. På TV3 slog Koncern for alvor igennem med serien “Par på Prøve”, hvor to kvinder fra vidt forskellige familier bytter hjem og liv i en uge. Det var en stor ordre, som krævede mange ansatte, og Koncern stod overfor udfordringen: Hvordan laver man samlebånds-TV uden at miste hjertet. Der kom også andre udfordringer. Som når de medvirkende forelskede sig i hinanden på tværs af familierne. Det var bestemt ikke en del af konceptet.
Forviklingerne uden for kameraerne ødelagde dog ikke produktet. Seerne var begejstrede for “Par på Prøve”, som kørte i fem sæsoner og var TV3’s mest populære udsendelse efter Robinson ekspeditionen.
Fra starten havde Koncern også lavet dokumentarer til en helt ny målgruppe: Børnene. Det viste sig at være en rigtig retning, som gjorde listen med TV-priser endnu længere. Siden har Koncern produceret det meste af TV2’s børne-TV, og i tre år lavede de det daglige ungdomsprogram Rundfunk.

Kameralinsen vendt mod lykken
Koncern er gået fra at lave enkeltstående dokumentarer til i stedet at brede det ud over serier. Men den nære realistiske stil har de bevaret. Som “Løsladt,” hvor seerne uge efter uge fulgte fire tidligere straffede i deres forsøg på at komme tilbage til et normalt liv. I “Hjem, Kære Hjem” kunne man være med, når fire familier flyttede, og i den mere humoristiske serie “Sådan er kvinder,” fortalte kendte og ukendte kvinder hver uge om nye sider af livet som kvinde.
Livsstil-stoffet spillede en større og større rolle i Koncerns produktioner. Med “Mig og min bolig” skabte de et af de første boligprogrammer i dansk TV. Det er blevet til flere andre boligprogrammer fra Koncerns hånd, ligesom de også kastede sig over “coaching-genren”. “Genvej til lykke” var vel nok fjernsynets svar på en selvhjælpsbog.

Glamour og ansigtsmasker
I de seneste år er der også kommet mere glamour i Koncerns programmer. Hvor de i starten især fokuserede på Danmark bag betonbyggerierne, så retter de nu også kameraerne mod ejendomsmæglerne, når de viser millionvillaerne ned til Øresund i Liebhaverne. Koncern har også vist, at rigtige mænd godt kan få lagt ansigtsmaske for åben skærm i hænderne på skønhedsguru Ole Henriksen. Og så var det Koncern, som stod bag programmerne om milliardærparret Erik og Anni. En serie, som satte gang i flere forsider og overskrifter, end nogen kunne have forestillet sig. Omtalen i pressen fik så store konsekvenser for parret, at Koncern nok aldrig havde startet projektet, hvis de kunne skrue tiden tilbage.

Koncern holder nemlig på, at et program skal være godt for alle. Selvom firmaet i dag hører til et af de største privatejede produktionsselskaber i Danmark, så er de stadig idealister. Med tiden er de godt nok blevet professionelle idealister. I dag har firmaet både afdelinger for TV, dokumentarfilm og drama. Men det handler ligeså meget om at have noget på hjertet, som da de kun var fem mennesker. Man skal ikke larme, hvis man ikke har noget at sige. Det er også derfor, at Koncern er det produktionsselskab, som er stærkest til at finde på egne ideer. Hvor andre kaster sig over udenlandske formater, så udvikler de dem selv på Koncern.

Nye tider
Efter 20 år vælger Koncern TV og Filmproduktion i enighed at splitte op. Lars Seidelin og Jens Ulrik Pedersen kører Koncern TV og Filmproduktion videre, og Thomas Heurlin danner nærværende produktionsselskab, Koncern TV Impact.
Thomas, Jens Ulrik og Lars beslutter at der er mere energi i at fortsætte i hver sin opstilling, og de er stolte af, hvor de er nået til sammen. De splitter op, da ethvert samarbejde kan trænge til forandring, men ikke fordi at deres fælles mål har rykket sig. Der er ingen tvivl om at de alle tre brænder for tv, der bidrager til samfundsdebatten. Delingen sker d. 30. september 2015, hvorefter !mpact rykker ud i Thomas Heurlins hus i Hellerup, inden lokalerne i KBH NV kan overtages d. 1. april 2016.